Make Influence Blog

CPA (Cost Per Acquisition) | Hvad er CPA? – Make Influence

Skrevet af Astrid Dam Schiøller | 17-09-21 13:04

CPA er en forkortelse og står for Cost-Per-Acquisition (også kendt som Cost-Per-Action). Acquisition betyder erhvervelse eller tilegnelse, men inden for marketing anvender man oftest begrebet konvertering.

Med andre ord dækker CPA over, hvor meget prisen er pr. konvertering.

Konvertering kan her forstås som betalende kunder, hvis den ønskede action for ens kampagne altså er at sælge. Er målet derimod at få målgruppen til at downloade en E-bog, vil konvertering i stedet forstås som antal unikke downloads.

Vil du udregne CPA for en marketing kampagne skal du blot følge denne formel:

Pris på kampagne / Konverteringer = CPA

Eksempel: 

  • Du har brugt 1.000 kr. på en kampagne
  • Det har fået 20 personer til at downloade din E-bog (20 konverteringer)

Her vil CPA for din kampagne altså være 1.000/20 = 50 kr. Det betyder, at du har betalt 50 kr. pr. download af din E-bog.

Hvorfor er CPA marketing vigtig?

Der findes rigtig mange forskellige marketing metrics til at beregne effekten af ens kampagner – fx CAC, CTR og CPC

CPA er dog anderledes, idet man her får en direkte beregning af, hvordan ens kampagner påvirker ens omsætning.

CTR (Click-Through-Rate) måler fx antallet af personer, der scroller igennem ens opslag i forhold til det samlede antal af personer, der har set opslaget.

Og det er en vigtig metric til at forstå, hvordan ens content appellerer til målgruppen. Men det siger ikke så meget om, hvor meget man faktisk tjener på sine kampagner.

Her vil CPA dog meget konkret og direkte vise dig, hvor mange penge du har investeret i en kampagne, og hvor mange penge det har sikret dig.

I forhold til influencer marketing er CPA et genialt måleredskab. Der vil med affiliate links altid være helt styr på, hvor mange personer der gennem dit post hopper ind hos din sponsor, og som derfra køber noget.

Har du og sponsor aftalt, at CPA skal være 30 kr., vil du altså altid være garanteret 30 kr. pr. konvertering – og man undgår dermed irriterende argumenter og diskussioner med sponsor om kvaliteten af kampagnen. Det hele er nemlig sort på hvidt.  

Opret en bruger hos Make Influence og bliv betalt med CPA

Hos Make Influence forbinder vi succesfulde virksomheder med toneangivende influencers. Det er influencer marketing, der virker for begge parter. 

Gennem CPA og andre metrics holder vi styr på kampagner og sørger for, at alle parter opnår de ønskede resultater i form af konverteringer og aflønning.